Как работи ABS при автомобилите
Как работи ABS при автомобилите
[You must be registered and logged in to see this image.]
ABS (anti-lock braking system) вече е стандартна функция за всички автомобили и е от ключово значение за ефективното спиране. Макар всички да знаем, че ABS е важен и помага, как точно работи тази система и при какви условия тя се задейства?
Намалява спирачния път
Най-голямото предимство на ABS е при спиране на хлъзгави пътища, както и при екстремно спиране при каране с висока скорост. Основната задача на ABS е да не позволява блокиране на колелата, което да доведе то тяхното плъзгане. Когато гумата се плъзга по пътя, вместо да се търкаля по него, нейното сцепление е много по-малко и това значително увеличава спирачния път. ABS не позволява това да се случи и така спирането е по-ефективно и бързо и позволява да въртите волана в процеса на спиране и да избегнете удар, без опасност да завъртите автомобила. Разбира се това не означава, че при спиране може да въртите волана спокойно. Става дума само за леки корекции.
Начин на работа
ABS се състои от няколко компонента. Първият включва сензори за следене на скоростта. Всяко колело е снабдено с такъв и той дава информация на системата за потенциалната опасност от блокиране. В тръбичките за спирачната течност има клапани, които контролират нейното движение. Когато клапанът в дадена тръбичка е затворен, независимо колко силно натискаме педала, спирачното усилие към нея остава непроменено. Всичко се управлява от контролер, който преценява кога дадено колело може да блокира и активира съответните клапани да се отварят и затварят колкото пъти е необходимо, за да поддържат спирачно усилие, но не и то да е прекалено.
Когато ABS системата работи ефективно, шофьорът ще усети пулсиране в педала на спирачките. То е породено именно от отварящите и затварящи се клапани и е напълно нормално, т.е. когато го усетите, не отпускайте педала, мислейки си, че нещо е повредено. Разбира се то ще се появява само при рязко спиране, а не постоянно. Ако дори и при леко натискане на педала винаги има вибрации или пулсиране, това са признаци за изкривен спирачен диск или други проблеми.
Източник: ekak-avto.bg
ABS (anti-lock braking system) вече е стандартна функция за всички автомобили и е от ключово значение за ефективното спиране. Макар всички да знаем, че ABS е важен и помага, как точно работи тази система и при какви условия тя се задейства?
Намалява спирачния път
Най-голямото предимство на ABS е при спиране на хлъзгави пътища, както и при екстремно спиране при каране с висока скорост. Основната задача на ABS е да не позволява блокиране на колелата, което да доведе то тяхното плъзгане. Когато гумата се плъзга по пътя, вместо да се търкаля по него, нейното сцепление е много по-малко и това значително увеличава спирачния път. ABS не позволява това да се случи и така спирането е по-ефективно и бързо и позволява да въртите волана в процеса на спиране и да избегнете удар, без опасност да завъртите автомобила. Разбира се това не означава, че при спиране може да въртите волана спокойно. Става дума само за леки корекции.
Начин на работа
ABS се състои от няколко компонента. Първият включва сензори за следене на скоростта. Всяко колело е снабдено с такъв и той дава информация на системата за потенциалната опасност от блокиране. В тръбичките за спирачната течност има клапани, които контролират нейното движение. Когато клапанът в дадена тръбичка е затворен, независимо колко силно натискаме педала, спирачното усилие към нея остава непроменено. Всичко се управлява от контролер, който преценява кога дадено колело може да блокира и активира съответните клапани да се отварят и затварят колкото пъти е необходимо, за да поддържат спирачно усилие, но не и то да е прекалено.
Когато ABS системата работи ефективно, шофьорът ще усети пулсиране в педала на спирачките. То е породено именно от отварящите и затварящи се клапани и е напълно нормално, т.е. когато го усетите, не отпускайте педала, мислейки си, че нещо е повредено. Разбира се то ще се появява само при рязко спиране, а не постоянно. Ако дори и при леко натискане на педала винаги има вибрации или пулсиране, това са признаци за изкривен спирачен диск или други проблеми.
Източник: ekak-avto.bg
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите
|
|